Blog visualiseren: Train in gedachten

turnster-brugVisualiseren is een vaardigheid die jonge sporters aanspreekt. Het vraagt om voorstellingsvermogen. En dat hebben ze meestal meer dan genoeg. Geen woorden, maar beelden! Het is een vaardigheid die voor vele doeleinden kan worden ingezet.

Bij visualiseren is een sporter aan het trainen terwijl hij ontspannen zit of ligt. De sporter voert in gedachten zijn acties uit. Hij ziet voor zich dat hij aan het bewegen is. Aan het begin begeleid ik de sporter door een script voor te lezen, dat wij samen hebben opgesteld. De sporter volgt mijn aanwijzingen uit het script in gedachten op. Het volgende script is van een turnster.

Stel je voor dat je in de turnhal bent en op het punt staat je brugoefening te turnen. Welke geluiden hoor je om je heen? Hoe warm of koud is het in de hal? Voel de turnleertjes om je handen. Gebruik naar wens magnesium. Voel de mat onder je voeten. Nu neem je je beginpositie in.
Vervolgens vraag ik de turnster de oefening in gedachten te turnen. Tussendoor geef ik aanwijzingen: voel je grip op de leggers, hoor het geluid dat de brug maakt tijdens de oefening, voel hoe de spieren in je armen zich aanspannen.
Wanneer de turnster de oefening in gedachten heeft volbracht mag ze haar ogen weer open doen. We bespreken haar ervaringen. Het is van belang dat wat een sporter visualiseert zoveel mogelijk lijkt op de werkelijkheid. Een visualisatieoefening moet daarom veel details bevatten en een beroep doen op verschillende zintuigen.

Wat heeft een sporter aan visualiseren? Ten eerste is een sporter daadwerkelijk aan het trainen. Alleen al door je voor te stellen dat je beweegt, wordt het neurale netwerk voor die beweging geactiveerd. De verbindingen in de hersenen voor dat bewegingspatroon worden versterkt. Dit betekent dat de turnster op elk gewenst moment kan trainen, bijvoorbeeld onderweg in een trein of bus. En dus ook als zij geblesseerd is. Trainingsachterstanden worden beperkt en de motivatie blijft behouden. In plaats van niets kan ze toch iets doen.
Daarnaast kan de turnster zich met visualiseren voorbereiden op het turnen onder lastige omstandigheden. Zoals de brugoefening doen wanneer ze aan kop gaat in de wedstrijd. Of met heel veel lawaai vanuit het publiek. Elke mogelijke situatie kan in gedachten gecreëerd worden.
Tot slot kan visualiseren helpen bij het oproepen van het juiste gevoel tijdens de oefening. De turnster kan de oefening in gedachten doen met een bak aan zelfvertrouwen. Of met het voor haar gewenste spanningsniveau. Ideaal om in te zetten tijdens de wedstrijdvoorbereiding.

Kortom, visualiseren heeft elke sporter ontzettend veel te bieden. Redenen genoeg om het als vast trainingsonderdeel regelmatig in te zetten. Hoe? Ik help je er graag bij!