Blog zelfvertrouwen: Hé, dit kan ik!

28 December 2014 | Blogs | Tags: , ,

Zelfvertrouwen is de basis van elke sportprestatie. Het zorgt voor plezier en motivatie. Ik spreek regelmatig jonge sporters die meer zelfvertrouwen zouden willen hebben. Ze zijn bang om fouten te maken. Of ze verschuilen zich achter hun teamgenoten en blijven het liefst op de achtergrond.

Maar hoe versterk je het zelfvertrouwen van een sporter? Zelfvertrouwen is niet iets wat je een sporter even kan geven. Doe dit, en je blaakt van het zelfvertrouwen. Nee, het zit diep verankerd in hoe een sporter zichzelf ziet en over zichzelf denkt. Een sporter heeft soms al jarenlang een stemmetje in zijn hoofd dat zegt: “Je kan er niets van” of “het gaat je toch niet lukken”. Niet iets wat 1-2-3 is om te buigen. Ik ga met een sporter een traject in waarin ik hem leer anders naar zichzelf en de situatie te kijken. Wat ik altijd doe is de volgende opdracht. Als voorbeeld neem ik een tennisser.

Ik leg een groot vel papier (écht groot!) voor de tennisser op tafel. En stel hem de volgende vraag: schrijf op wat jij als tennisser allemaal kan. Al snel verschijnen er woorden als: serveren, een backhand slaan, sprinten, retourneren. De technische aspecten van tennis.
Hierna til ik de vraag een niveau hoger, naar het mentale aspect van tennis. Wat is er nodig om een wedstrijd te winnen? Al pratend komen we op zaken als: concentreren, doorzetten en fouten accepteren.
Vervolgens bespreken we zaken rondom de wedstrijdvoorbereiding: op tijd naar bed gaan, gezond eten en tas inpakken.
Tot slot vraag ik de tennisser te vertellen hoe een training verloopt. Nu komen de meer sociale vaardigheden aan bod: luisteren, vragen stellen, je aan de opdracht houden en helpen.
Alles bij elkaar heeft de sporter aan het einde van de opdracht een vel papier vol met tientallen vaardigheden. De reactie van sporters is altijd dezelfde: oh, dit kan ik allemaal. Dat is een heleboel! Een gevoel van trots is vaak van hun gezicht af te lezen.

De sporter neemt het vel papier mee naar huis en geeft het daar een mooi plekje. Zodat hij het dagelijks ziet en dan beseft wat hij allemaal kan. Soms geef ik ook de opdracht mee om op momenten dat het zelfvertrouwen wel een oppepper kan gebruiken (de avond voor de wedstrijd bijvoorbeeld) alle woorden op het papier hardop voor te lezen.